تجربه ۲ قرن عالمان بزرگ لواسان در مكتب تهران در گفت وگو با مدير حوزه علميه امام حسن مجتبي(ع)

۱۰ بازديد

مدير سمينار امام حسن مجتبي (ع) در لواسان گفت: براي رسيدن به تعالي و رشد جامعه ديني ، سمينارها بايد خدمتگزار دين و جهان انسان و راه تبليغ انديشه واقعي باشند. حجت الاسلام و المسلمين محمد حسين معزي وي روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: بايد از يك سو ضعف سياسي …

تجربه ۲ قرن عالمان بزرگ لواسان در مكتب تهران در گفت وگو با مدير حوزه علميه امام حسن مجتبي(ع) https://d77.ir/تجربه-۲-قرن-عالمان-بزرگ-لواسان-در-مكتب-ت/ Mon, 13 Sep 2021 12:00:21 0000 عمومي https://d77.ir/تجربه-۲-قرن-عالمان-بزرگ-لواسان-در-مكتب-ت/ مدير سمينار امام حسن مجتبي (ع) در لواسان گفت: براي رسيدن به تعالي و رشد جامعه ديني ، سمينارها بايد خدمتگزار دين و جهان انسان و راه تبليغ انديشه واقعي باشند. حجت الاسلام و المسلمين محمد حسين معزي وي روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: بايد از يك سو ضعف سياسي …

مدير سمينار امام حسن مجتبي (ع) در لواسان گفت: براي رسيدن به تعالي و رشد جامعه ديني ، سمينارها بايد خدمتگزار دين و جهان انسان و راه تبليغ انديشه واقعي باشند.

حجت الاسلام و المسلمين محمد حسين معزي وي روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: بايد از يك سو ضعف سياسي و اقتصادي و از سوي ديگر رويكرد مذهبي-آموزشي وجود داشته باشد. حمله به محيط علمي به بنيان هاي فكري ما آسيب رساند.

وي ادامه داد: “جامعه ايراني اسلامي است” و سابقه صد ساله خدمت ايران به اسلام و برعكس خدمت اسلام به فرهنگ ايران را دارد؛ فرهنگ ما فرهنگ اسلامي است و از سمينارهاي علم و آموزش در اين منطقه شروع شده است.

معزي افزود: در گذشته نوسان علم حوزه بود و امروز سمينارها براي روحانيون جستجو شده و ويژه است. در طول تاريخ ، اين حوزه هاي علمي نهادهاي علمي كشور بوده است.

وي افزود: بسته به علماي حاضر در هر منطقه ، برخي از علما به شهرهايي مانند مشهد ، اصفهان ، اراك و بغداد نقل مكان كرده اند كه به نجف نقل مكان كرده اند ، اين مناطق مراكز علمي بودند كه در آن علما و علما حضور داشتند. يكي از قطب هاي علمي ايران حوزه علمي در تهران است كه يك فقه فلسفي است.

مدير اين سمينار يادآور شد: طلاب بزرگي در مدرسه تهران در منطقه لواسان با سابقه تقريباً 2 قرن وجود داشتند كه در محيط پايتخت تهران ، نجف ، كوم و ديگر حوزه هاي علميه م influثر و تحصيل كرده بودند.

سمينارهاي ديني راهي براي تعالي و رشد جامعه ديني است

حوزه علميه لاواسون ؛ از ابتدا تا به امروز

وي ادامه داد: در سال 1986 ، حاج آقا كياني ، نيكوكار ، آرزو داشت كه 8000 متر مربع زمين اختصاص دهد كه از حجت السلام و مسلمانان با علي اكبر ناطق نوري مشورت مي گرفت و مي گفت او از تاريخ تهران از لواسان عالم بزرگي است. حوزه علميه وجود ندارد ، بنابراين ارزش وقف دارد.

معزي مي گويد: “بنابراين ، حوزه علميه امام حسن مجتبي (ع) بازسازي شد و اين سميناري است كه در سال 1989 با برنامه اي جديد به شيوه جديدي شروع به كار مي كند.”

به گفته وي ، حدود دو هزار نفر از روز اول در حوزه انتخابيه آمده و رفته اند. در گذشته دانش آموزان در لواسان زندگي مي كردند ، اما امروزه به دليل نداشتن شانس و شرايط ، هيچ دانش آموزي در لواسان وجود ندارد.

مدير سمينار گفت: شايد شما سمينار را به عنوان يك نهاد علمي بدانيد ، اما از آنجا كه ما دانش آموز را خادم انديشه ، فرهنگ و جامعه در فرهنگ تربيت ديني و آشنا با شرايط محلي منطقه از هر محيطي مي ناميم ، سپس اگر محيط يادگيري برگردد فرصت ويژه.

مدير سمينار لواسون: وظيفه دانش آموز است كه بحران رواني را كنترل كند ، اما به دليل حكومت مذهبي ، انتظار مي رود كه دانش آموز بحران سازماني را نيز حل كند و به دليل نداشتن ابزار ، ضعيف است.

وي گفت: شهر داراي قدرتي است كه اگر جواني بخواهد در محيطي سختگيرانه وارد عرصه آموزش علمي شود ، مي تواند در كنار خانواده آموزش ببيند.

معزي گفت: به دليل حضور ما در شهر و خدمات فرهنگي مان ، ما يك نوع كمپين براي جذب دانشجو داريم ، اما آموزش عالي در اين زمينه بيش از هر چيز براي پذيرش محيط علمي خود به دو برابر انگيزه نياز دارد.

وي تاكيد كرد: اين مهمتر از ترويج رفتار ما است و بايد آن را با اعمال خود ترويج دهيم. ما علاوه بر توزيع بسته هاي فرهنگي مانند پوستر ، خدمات فرهنگي نيز به شهر ارائه مي دهيم. ائمه جماعات مساجد شهر از جمله اساتيد اين رشته هستند و دانشجويان ما در زمينه هاي فرهنگي ، آموزشي ، نماز جمعه و ديگر مناطق شهر خدمات ارائه مي دهند.

مدير اين حوزه خاطرنشان كرد: البته ارتقاء دو طرفه است؛ شايد صدها بار تبليغات مثبت و منفي بيشتري وجود داشته باشد و من به عنوان مدير نمي توانم همه اين شرايط را برآورده كنم و بايد محيطي از صلح و تفاهم و ذهن آگاهي را براي جوانان فراهم كنم.

او توضيح مي دهد: اساس وظيفه دانش آموز به تحصيلات برمي گردد. دانش كلامي غلام فقها و مفسران نيست. اين هدف نيست.

معزي مي گويد: حقوق ، تفسير ، اصول ، منطق ، الهيات و تاريخ ، علوم و ابزارهاي اساسي براي نتيجه دانش آموز است. كل خروجي يك دانش آموز اين است كه آماده ارائه كمك معنوي در جامعه باشد. ما يك طبقه نيستيم و جامعه از ما انتظار كمك مالي ندارد ، اما از ما انتظار دارد كه به آرامش برسيم. همچنين به سوالات و شبهات ديني او پاسخ دهيد و نيازهاي روحي او را برطرف كنيد.

سمينارهاي ديني راهي براي تعالي و رشد جامعه ديني است

ورودي سوء ظن مذهبي بيشتر از خروجي پاسخ است

وي گفت: در مواجهه با تغييرات اجتماعي ، سرعت و سرعت خدمات رساني ما مطابق نيازهاي فرهنگي اجتماعي جامعه نيست. در واقع ، ورودي شك و خروجي پاسخ را ارزيابي كنيد؟ مناسب نيست و خود را در آسيب هاي اجتماعي نشان مي دهد.

معزي گفت: “به عنوان مثال ، كرونا ، كه يك بيماري جسمي است اما آسيب رواني دارد.” ما مي گوييم كه روزانه 700 نفر كشته مي شوند و ضرب در 3 به آگاهي و درك جامعه آسيب مي رساند و جامعه از بين مي رود و نااميد مي شود.

مدير حوزه علميه لاواسون: چالش هاي روحي ، رواني و ديني جامعه را نبايد كاوش كرد ، بلكه بايد پاسخي وجود داشت.

مدير حوزه علميه لواسون افزود: افراد تحت تعقيب نبايد چالش هاي روحي ، رواني و مذهبي جامعه را جبران كنند ، بلكه بايد پاسخي وجود داشته باشد.

وي تاكيد كرد: نسبت جراحات و قدرت روحانيت متناسب نيست كه منجر به ضعف مي شود. مهمتر از حجاب كه بسياري از دانش آموزان نگران آن هستند مشكلات اقتصادي است كه نان بي ربط را به خانه مي آورد و منجر به بي ثباتي عاطفي مي شود. نابرابري سياسي و اقتصادي يك مشكل در جامعه است ، اما دانشجو ، چقدر بايد جواب آن را بدهم؟ بنابراين من ضعيف هستم.

معزي گفت: “تأثيرات متفاوت است.” محله زماني محل گناه و پاداش را مي دانست ، اما اكنون فضايي مجازي جهان را فرا گرفته است. بنابراين ما بايد در جايي كه ضعيف هستيم ، قدرت پيدا كنيم و نبايد فضا را ترك كنيم ، بايد تا آنجا كه ممكن است سخت كار كنيم. تلاش ما اين است كه دانش آموزي كه به اين رشته مي آيد قدرت علمي و درك و نيازهاي جامعه را بيابد و ابزارهايي را براي كار در جامعه در اختيار او قرار دهد.

به گفته وي ، وظيفه دانش آموز است كه بحران رواني را كنترل كند ، اما به دليل حكومت ديني ، از دانش آموز انتظار مي رود كه بحران سازماني را نيز حل كند و ضعف به دليل نداشتن هيچ ابزاري به وجود مي آيد.

مدير اين سمينار گفت: بايد نتيجه عملي محيط علمي را انتظار داشت. دانشجويان اقتصاددان نيستند. مسئوليت او اين است كه به شما يادآوري كند كه اگر با مشكل مالي روبرو هستيد ، مراقب باشيد پايه و اساس خود را نشكنيد.

معزي اعلام مي كند: سمينار امام حسن مجتبي (ع) در لواسان ، Leveling ، همانطور كه مركز مديريت كام اعلام كرده است ، ما در بين 75 سمينار پسرانه در استان تهران در بين 10 سمينار برتر 10 قرار داريم. در كشور ، از حوزه انتخابيه حدود 280 پسر ، كمتر از 130 نفر داريم كه مطمئناً بايد به عنوان مهمترين حوزه انتخابيه استان كوم در نظر گرفته شود.

سمينارهاي ديني راهي براي تعالي و رشد جامعه ديني است

وي با بيان اينكه اين مدرسه داراي يك سايت اطلاع رساني و 2 سايت علمي و تخصصي است ، افزود: حوزه علميه لواسون زيرساخت هايي را براي دستيابي به محيط علمي فراهم كرده است كه شامل آرامش محيطي ، امكانات اوليه ، امكانات آموزشي ، امكانات آموزشي و اخلاقي ، ورزش آرامش و نور است. معنويت ، آموزش زبان انگليسي و عربي و كارگاه هاي آموزشي ويژه. البته ، در دوران كرونا ، فقط مسئله آموزش مجازي وجود دارد.

مدير اين حوزه تأكيد مي كند: ما معتقديم كه دانش آموزان جواني كه مي خواهند وارد جامعه مذهبي و فرهنگي شوند بايد بتوانند باري را تحمل كنند كه به جسم و روح قوي نياز دارد.

معزي مي گويد: در تاريخ جامعه فرهنگي و علمي ايران ، دولت به دنبال خدمات فرهنگي به دنبال مردم بود. يعني انسان خلق كرده و حاكمان براي ديدگاه علمي و فرهنگي كار كرده اند؛ به ويژه اكنون جمهوري اسلامي يك دولت مردمي است.

وي خاطرنشان كرد: مزيت سمينارها نسبت به ساير م institutionsسسات آموزشي اين است كه افراد ، ثروتمندان و معتقدان به تربيت ديني بنيانگذاران اصلي بناي حوزوي در ايران بودند. مشاركت انساني در اين زمينه بسته اي براي كمك به درك آموزش و محيط علمي جامعه است. به عنوان مثال ، در سمينار امام حسن مجتبي (ع) ، از زمان ساخت بناي واقعي از بيت المال خرج نشده است و خوب است.

معزي مي گويد: “ما گامي در جهت بهبود روح ، جسم و روح جوانان بوده ايم.” به اين لباس از من به نقص هاي جامعه و مردم نگاه نكنيد. به همان اندازه كه به پزشك نياز داريم ، وزيران دين و جهان بشري بايد در سمينارها آموزش ببينند و خانواده ها فرزندان خود را به اين هدف برسانند.

/ 6262

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.